Slapen, het lukt me alweer niet, ik word gek…

04 aug Slapen, het lukt me alweer niet, ik word gek…

Slapen, het lukt me alweer niet, ik word gek… wat kan ik eraan doen?…Wie kan me hierbij helpen?

 

Groot probleem in onze samenleving

Slaapstoornissen zijn hard op weg een groter probleem te worden in onze samenleving, zo ook in Eindhoven en omstreken. Met name Eindhoven is een dynamische werkomgeving waardoor in deze regio meer slaapstoornissen voorkomen dan in andere. Eindhoven loopt zoals bekend voorop in nieuwe technologieën..ook op zorg gebied loopt Eindhoven voorop…wij helpen u uw slaap te verbeteren.

 

Welke signalen herkent u?

Kenmerken van een slaapprobleem zijn oa: Vermoeidheid en slaperigheid overdag, concentratiestoornissen, kort lontje/opvliegendheid, verlaagde weerstand, verminderde libido, strijd of paniek, onmachtgevoelens (ik MOET slapen) etc…

welke signalen herkent u?

Voelt u zich uitgerust….ontvangt u graag tips om beter te slapen?

 

Vormen van slaapproblemen

Een slaapprobleem kan verschillende vormen hebben:

Een inslaapprobleem, een doorslaapprobleem, te vroeg wakker worden.

Daarbij gaan gedachten een rol spelen.

Enkele uitspraken uit de praktijk: “ik ben benieuwd of ik vannacht zal slapen” en “alweer een uur voorbij, ik wil slapen!” “Het zal wel niks worden” of “ik moet wel goed slapen, want morgen heb ik veel te doen”

 

Steeds meer oorzaken verstoren de slaap. Te denken aan overvolle agenda’s, veel activiteiten met schermen waardoor de hersenen te lang actief blijven als u in bed ligt. De dag loopt dan door in de nacht. Middelen zoals koffie, suiker en alcohol kunnen dit versterken..

 

Leek het eerder een bijkomend probleem, steeds vaker lijkt dit de belangrijkste reden van het huisartsbezoek, ook onder jonge mensen. Ze ervaren een hoge druk…

 

Wat cijfers: 15 procent van de volwassenen heeft slaapproblemen en zo’n 12 procent gebruikt slaapmedicatie. Bij ouderen loopt dat nog eens op.

In onze praktijk in Eindhoven kan dit effectief behandeld worden.

 

Wat u ook moet weten

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. De een heeft voldoende aan 5 tot 6 uur, de ander 8 uur. Tijdens de slaap komt het lichaam toe aan herstelprocessen, verwerken de hersenen opgedane ervaringen en wordt er grote schoonmaak gehouden.

Tenminste, in de ideale situatie….

Hoeveel slaap denkt u nodig te hebben?

 

Behandeling

In de behandeling van slaapproblemen wordt gekeken wat bij u de invloeden zijn. Een goede slaaphygiëne, de manier van omgaan met dagelijkse taken en pauzes en effectief ontspannen zijn belangrijke onderdelen van de aanpak van slaapproblemen.

 

Uit de praktijk:

Een vrouw uit Eindhoven, 61 jaar: “ik slaap al jaren slecht. Alle tips als geen koffie, alcohol, wandelingetje voor het slapen gaan heb ik al geprobeerd. Toen ik informatie las over AOT werd ik benieuwd of dit toch de oplossing kon zijn. Ontspannen kan ik toch best wel? In het eerste gesprek werd me duidelijk dat de kwaliteit van slapen verder verbeterd zou kunnen worden doordat kleine werkgerelateerde ergernissen me meer parten speelden dan ik wilde. Na 4 sessies sliep ik beter in en langer door. Ik ben heel blij met de mogelijkheid die me geboden is”