Mijn kind wil niet gaan slapen, wat kan ik hieraan doen? (deel1)

Slaaptherapie - Praktijk Azuriet

15 nov Mijn kind wil niet gaan slapen, wat kan ik hieraan doen? (deel1)

Slaapproblemen bij kinderen komen helaas veel voor.

 

Er wordt heel wat afgetobd met verstoorde ritmes, huilende en dwingende kinderen en kinderen die weer hun bed uit komen. Kinderen kunnen last hebben van angsten waardoor ze niet willen gaan slapen of weer wakker worden met nachtmerries.

 

Uw kind heeft een slaapprobleem als het:

  • te vaak wakker wordt
  • te weinig uren slaapt
  • overdag slaperig of slecht functioneert

 

Gedragsmatige kenmerken van slecht slapen zijn slechtere concentratie en schoolprestaties, ontremd gedrag dat doet denken aan ADHD en humeurigheid/moeilijker in de omgang.

 

Slecht slapen geeft gezondheidsrisico’s

U moet daarbij denken aan meer kans op overgewicht en een effect op groei en ontwikkeling.

 

Er kunnen natuurlijk medische oorzaken zijn zoals reflux, maar vaker is het een gedragsprobleem

Het is vaak niet gemakkelijk om dit aan te pakken maar ik geef u graag enkele tips.

Omdat er een interactie ontstaat tussen u en het kind vraagt het om een lange adem, maar…de aanhouder wint.

 

Negeren

Om maar met de moeilijkste te beginnen: negeren. Dit kan helemaal, maar ook deels: kalmeren, kort en resoluut en weer gaan of in aanwezigheid zonder aanraking. Hierbij wordt het gedrag eerst (flink) erger.

Dit maakt het erg lastig, maar als uw kind merkt dat u niet meer reageert zoals eerst zal het rustiger worden.

 

Ontspanning

Een andere is ontspanning. Op tijd stoppen met schermen en huiswerk, samen een spelletje doen zijn goed.

Daarbij een ander, positief ritueel bijvoorbeeld met het masseren van voeten of rug met gedempt licht. Zo komt uw kind al lekker tot rust.

 

Verstoord slaap-waakritme

Niet handig is het kind eerder in bed te leggen omdat u bang bent dat het te weinig zal slapen.

Hierdoor wordt het slaap-waakritme verstoord.

Ijk eens hoeveel uren uw kind slaapt in de vakantie, dit kan een goed uitgangspunt zijn.

 

Volgende keer: is melatonine een goed hulpmiddel om beter te kunnen (gaan) slapen?