Melatonine: baat het niet, dan schaadt het niet?

15 nov Melatonine: baat het niet, dan schaadt het niet?

Soms krijg ik de vraag of melatonine gebruik bij slaapproblemen kwaad kan.

Hierover is nog veel onderzoek nodig, maar op het 1e Melatoninecongres in Amsterdam heb ik gelukkig wat antwoorden gekregen.

Graag deel ik enkele daarvan met u.

 

Allereerst: melatonine is niet effectief bij een doorslaapprobleem.

Dit heeft te maken met het volgende. Melatonine is een hormoon die wij zelf aanmaken in de pijnappelklier. De stof wordt aangemaakt wanneer het donkerder wordt, zodat we slaperiger worden. Het helpt dus vooral bij het inslapen, de melatonine spiegel in ons lichaam verandert daarna weer.

Remming van de aanmaak gebeurt als we cafeïne gebruiken en bij blootstelling aan veel licht, maar ook bij opwinding.

 

Andere oorzaak

Soms is er een andere oorzaak dat de productie van het hormoon te laat of te weinig op gang komt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij mensen met een verstandelijke beperking en bij diverse vormen van autisme.

Hierbij is het altijd raadzaam af te gaan op de kennis en kunde van de somnoloog, een specialist die zich bezig houd met slaapstoornissen.

 

Lage dosering

Het meest wordt melatonine voorgeschreven bij mensen die een uitgestelde slaapstoornis hebben. Dit betekent, zoals u kunt vermoeden, dat de eigen productie van melatonine te laat op gang komt.

Belangrijk punt uit de presentaties van de aanwezige somnologen en wetenschappers: een lage dosering gedurende korte tijd is voldoende. Verkeerde (te hoog) dosering en te lang gebruik verstoren het slaapwaakritme.

Overleg dus altijd met uw huisarts als u denkt dat u baat zou kunnen hebben bij gebruik van melatonine. Die kan ook met u bekijken of een uitgestelde slaapstoornis het echte probleem is, of dat u andere hulp nodig heeft.