Slaaptherapie

Slaaptherapie

Ik heb een actief leven…en toch slaap ik niet goed. Hoe kan dat?

Het slaapwaakritme, ook wel bioritme, is een 24 uurs ritme.

Hoe verhouden rust en (in)spanning zich daarin bij u?

Via een persoonlijke aanpak ontdekken we waar bij u de meeste aandacht nodig is
Dit kan zijn op het gebied van ontspanning en tot rust komen, maar ook verstorende gedachten kunnen u de rust ontnemen.

 

 

Wij helpen u graag op een vooruitstrevende manier om uw slaap te verbeteren.

 

Kenmerken van een slaapprobleem zijn onder andere: Vermoeidheid en slaperigheid overdag, concentratiestoornissen, kort lontje/opvliegendheid, verlaagde weerstand, verminderde libido, strijd of paniek, onmachtgevoelens.

 

(ik MOET slapen) etc…

Welke signalen herkent u?

Voelt u zich uitgerust….

Ontvangt u graag tips om beter te slapen?

Een slaapprobleem kan verschillende vormen hebben:

 

Een inslaapprobleem, een doorslaapprobleem, te vroeg wakker worden.

Daarbij gaan gedachten een rol spelen.

Enkele uitspraken uit de praktijk:

 

“ik ben benieuwd of ik vannacht zal slapen” en “alweer een uur voorbij, ik wil slapen!”

“Het zal wel niks worden” of “ik moet wel goed slapen, want morgen heb ik veel te doen”

Steeds meer oorzaken verstoren de slaap. Te denken aan overvolle agenda’s, veel activiteiten met schermen waardoor de hersenen te lang actief blijven als u in bed ligt. De dag loopt dan door in de nacht. Middelen zoals koffie, suiker en alcohol kunnen dit versterken..

 

Leek het eerder een bijkomend probleem, steeds vaker lijkt dit de belangrijkste reden van het huisartsbezoek, ook onder jonge mensen. Ze ervaren een hoge druk…

  • 15% van de volwassenen heeft slaapproblemen
  • 12% van de volwassenen gebruikt slaapmedicatie
  • bij ouderen lopen deze % verder op

Feiten en cijfers: 15 procent van de volwassenen heeft slaapproblemen

en zo’n 12 procent gebruikt slaapmedicatie.

Bij ouderen loopt dat nog eens op.

Ook bij jongeren en kinderen komen steeds vaker slaapproblemen voor

In onze praktijk in Nuenen en Eindhoven kan dit effectief behandeld worden.

Wat u ook moet weten

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. De een heeft voldoende aan 5 tot 6 uur, de ander 8 uur. Tijdens de slaap komt het lichaam toe aan herstelprocessen, verwerken de hersenen opgedane ervaringen en wordt er grote schoonmaak gehouden.

Tenminste, in de ideale situatie….

Hoeveel slaap denkt u nodig te hebben?

 

In de behandeling van slaapproblemen wordt gekeken wat bij u de invloeden zijn. Een goede slaaphygiëne, de manier van omgaan met dagelijkse taken en pauzes en effectief ontspannen zijn belangrijke onderdelen van de aanpak van slaapproblemen.

 

Meer informatie vind u op  slaapoefentherapie

Een vrouw uit Eindhoven, 61 jaar :

 

“ik slaap al jaren slecht.

Alle tips als geen koffie, alcohol, wandelingetje voor het slapen gaan heb ik al geprobeerd.

Toen ik informatie las over AOT werd ik benieuwd of dit toch de oplossing kon zijn.

 

Ontspannen kan ik toch best wel?

In het eerste gesprek werd me duidelijk dat de kwaliteit van slapen verder verbeterd zou kunnen worden doordat kleine werkgerelateerde ergernissen me meer parten speelden dan ik wilde.

 

  Na 4 sessies sliep ik beter in en langer door.

Ik ben heel blij met de mogelijkheid die me geboden is”