Psychosomatische therapie
en begeleiding bij chronische pijn

Psychosomatische therapie en begeleiding bij chronische pijn

Volgens de huisarts zijn er geen oorzaken gevonden voor mijn pijn, ik ben toch niet gek?

Ik heb moeite met concentreren, voel me niet lekker door vage klachten en ben prikkelbaar, wat kan een oefentherapeut hier aan doen?

Al jaren last van (onverklaarde)

• rug-, nek- en/of hoofdpijn?
  • aanhoudende pijnklachten zonder duidelijke oorzaak?
  • reumatische pijnen?

Chronische pijn komt helaas veel voor.

Er was in het begin een oorzaak, bijvoorbeeld ontstaan na een aanrijding of een Hernia. Of er is een duidelijke reden maar uw functioneren is minder dan u verwacht.

Het kan ook zijn dat de pijn niet in verhouding is tot de veranderingen die uit lichamelijk onderzoek zijn gebleken

Als de reden van de pijn is verdwenen maar u heeft nog steeds pijn, wordt er gesproken van een chronisch pijnsyndroom of van SOLK (somatisch onverklaarde lichamelijke klachten)

U wilt wel weer dingen kunnen ondernemen, Of dit nu werk of privé is, het is allebei belangrijk

Doelgroep voor behandeling volgens het protocol chronische pijn zijn mensen die onverklaarde pijnklachten hebben, maar ook degenen die langdurige klachten hebben waar de voorgaande therapieën geen resultaat hebben gehad en waarbij het functioneren sterk is afgenomen.

Hierbij kun je denken aan aspecifieke lage rugklachten, nekklachten, hoofdpijn, whiplash en fibromyalgie

Praktijk Azuriet combineert de aanpak van het Chronisch Pijn Netwerk  en SOLKNET, ondersteund met slaaptherapie.

Voor de toegevoegde waarde hiervan verwijs ik u naar het onderdeel slaaptherapie.

In de behandeling zetten we een aantal stappen:

1. Inventarisatie: voorgeschiedenis. Wat is er al onderzocht en behandeld en wat is hiervan het resultaat.
    Zo wordt duidelijk hoeveel informatie u heeft over uw klacht
  2. Motivatie: wat wil u verbeteren en waarvoor. Wat is van wezenlijk belang voor u? Wat zijn uw waarden?
  3. Lichamelijk onderzoek, indien nodig
  4. Vaststellen doel en plan van de behandeling. Hierin heeft u de regie. Vanuit hetgeen u belangrijk vind,
    de waarden weet u het best waarvoor u de behandeling wil beginnen.
  5. Begeleiding: dit bestaat uit oefentherapie en coaching, cognitieve therapie om te leren met stresserende situaties om te gaan en ontspanning.
    Bij de begeleiding kan het van belang zijn dat uw partner of anderen uit uw omgeving betrokken worden.

voor meer informatie:

www.SOLKNET.com

www.netwerkchronischepijn.nl

Voorbeeld: in 2 maanden tijd in 20 minuten heen en terug kunnen lopen met 5 minuten staan op het schoolplein. In 2 maanden tijd per dag 1 uur kunnen besteden aan licht huishoudelijk werk (ook dit wordt omschreven).

Het doel en de grafiek met vorderingen houdt u zelf bij en deze gebruikt u voor tussenevaluatie

en communicatie naar uw omgeving.

Vergoeding is afhankelijk van de aanvullende verzekering.

De uitleg over hoe pijn werkt, vindt u in dit filmpje,

gemaakt door revalidatiearts Loes Swaan van het Rijndam Revalidatiecentrum:

Praktijk Azuriet / Lisette Weijers is geregistreerd psychosomatisch oefentherapeut:

Geregistreerd Psychosomatisch oefentherapeut