Hoe pak ik die piekergedachten aan?

15 nov Hoe pak ik die piekergedachten aan?

Bezorgdheid, lichte angstgedachtes in moeilijke of vervelende situaties kan gezond zijn. Dit roept op tot actie: “hoe ga ik dit probleem aanpakken? Laat ik het niet erger maken dan het is!”

 

Piekeren kan leiden tot klachten

Veelvuldig, chronisch piekeren kan leiden tot lichamelijke spanningsklachten: spierklachten , zoals hoofdpijn, nekklachten, buikklachten, maar ook vermoeidheid, lusteloos, prikkelbaar, nervositeit en slecht slapen.

Veel vruchteloos piekeren kan de aandacht voor de dingen die echt belangrijk zijn wegnemen. Piekeren op z’n tijd is niet verkeerd, maar piekeren mag geen hoofdzaak worden en je leven gaan beïnvloeden.

Veel piekeraars willen graag alles onder controle hebben, willen alle rampscenario’s na blijven lopen of willen hun gemoedsrust sussen.

 

Piekeren is verslavend en belonend

Piekeren kan helpen om lichamelijke spanning, onrust en angst tijdelijk te onderdrukken. Piekeren wordt dus beloond door een kortdurende ( schijn) gemoedsrust.

Piekeraars kunnen ook het misleidende gevoel hebben de toekomst te kunnen beïnvloeden door hun gepieker. Als door het veelvuldig piekeren een angstgedachte niet uitgekomen is, hebben zij dit weten te voorkomen door het piekeren.

Stoppen met piekeren is vaak erg moeilijk en kan onaangename gevoelens oproepen.

 

Hoe kom je eraan?

Het is niet altijd noodzakelijk om de oorzaak van het piekeren te kennen om het piekeren effectief aan te pakken. Vaak zijn er meerdere oorzaken die er toe geleid hebben dat je een “ervaren” piekeraar bent. Als je lichaam door aanhoudende stress vermoeid is, pijnlijk is en je hersenen voortdurend actief zijn kunnen je piekergedachtes gestuurd worden door deze spanningsklachten. Een gespannen lichaam veroorzaakt een gespannen manier van denken.

 

Chronisch piekeren is niet effectief

Piekeren heef op lange termijn heeft een negatief effect. De spanningen in je lichaam nemen toe, je kan er slechter door gaan slapen, waardoor je overdag vermoeider wordt.  Piekeren sluipt er bij veel mensen in, ze zijn zich er vaak niet zo van bewust dat ze veel tijd doorkomen met overdenken van gebeurtenissen: “had ik maar….; wat zal ik doen als…..”.

 

Hoe raak je eraf?

Loskomen van een verslaving is vaak er moeilijk, dus ook loskomen van je eeuwig gepieker is niet makkelijk. Als je teveel last gaat krijgen kan je leren om deze verslaving aan te gaan pakken.

Allereerst is het belangrijk om je piekergedachten op tafel te leggen, waar pieker je zoals over. Zijn het belangrijke zaken waarover je piekert? Wat voor gevoel levert de piekergedachte op? Maakt de piekergedachte je moe of gespannen of ga je erdoor juist ijsberen door de huiskamer.

Gepieker waait niet zomaar over, je kan het alleen verminderen of er van af komen als er actie ondernomen wordt.

 

Ontspannen, ademoefeningen, bewegen

Ontspannen kan je leren middels verschillende ontspanningsmethoden. Je kan samen met een psychosomatische oefentherapeut gaan zoeken naar activiteiten die je leuk lijken of die je in het verleden veel plezier bezorgd hebben.

Ook ademoefeningen kunnen erg verlichtend en bevrijdend werken en een fris gevoel geven. Kom van de bank af! Piekergedachten hebben namelijk een hekel aan bewegen, er wordt dan niet meer naar ze geluisterd. Prima dus, vertrek dan maar!!

Een psychosomatische oefentherapeut kan u middels oefeningen, taakgerichte hulpverlening en adviezen hierbij helpen.